søndag 26. september 2010

SAS sjangler videre, og nå får selskapet en leder uten erfaring fra luftfart og reiseliv

Styret i SAS har ansatt ny toppsjef. I en pressemelding kommer det fram at han er svensk, 46 år, og har bakgrunn fra finans og forsikringsbransjen. Han har tidligere jobbet i GE Capital, og har vært leder for Codan/Trygg-Hansa.

Det er oppsiktsvekkende at den nye toppsjefen i SAS ikke har noe erfaring og kompetanse innen selskapets forretningsområde, nemlig reiseliv og luftfart.

Han har også svært smal erfaringsbakgrunn. De siste 14 årene har han kun jobbet innen finans/forsikring.

Styreformannen beskriver ham som en leder med ”enorm internasjonal erfaring”. Den eneste toppledererfaringen består i at han de siste fire årene har ledet et nordisk forsikringsselskap med noe virksomhet i de baltiske landene. Er det ”enorm internasjonal erfaring”?

Jeg vil tro at SAS har brukt en solid sum penger på denne rekrutteringen. Da er det mer enn merkelig at selskapet ikke har funnet en kandidat med relevant kompetanse. Enten har rekrutteringsselskapet gjort en slett jobb, eller så har oppdragsgiver, som er styret i SAS, ikke stilt de riktige og viktige kravene.

SAS tilbyr så høy lønn at det burde vært mulig å komme i mål med atskillig mer imponerende kandidater enn det man har endt opp med her.

Når det gjelder kandidaten som takket ja til jobben, kan det stilles spørsmålstegn ved hans egen dømmekraft. Hvis han er så smart som det en ny SAS-sjef bør være, så skulle han selv forstått at denne stillingen er det mange andre som kan gjøre bedre enn ham selv. Men, et tilbud om toppjobben i SAS kan kanskje gi den samme følelsen som å vinne i Lotto, og da er det vel vanskelig å holde hodet kaldt.

For de ansatte i SAS er det sikkert underlig å oppleve at erfaring og kompetanse innen reiseliv og luftfart ikke tillegges noen vekt. Det må være lite motiverende å få en leder uten spesiell peiling på forretningsområdet. Personen har ikke vist noen interesse for dette tidligere, bringer ikke inn ny kompetanse og ideer innen reiseliv og luftfart, har ingen ting å lære bort innen området, har ingen referanser osv. Da blir det tungt å skape engasjement!

Engasjementet blir fort av typen: ”Dere er kjempeflinke! Jeg er glad for at jeg har så dyktige folk rundt meg! Nå skal jeg også lære det som dere kan!”

- Har du hørt den musikken før?

Selv om alt tyder på at SAS har ansatt feil person, så kan det jo likevel hende at dette går bra. Ren griseflaks har reddet mange selskaper og karrierer tidligere. Jeg leste for en tid siden en artikkel som konkluderte med at flaks var en viktig faktor mange ledere viste til når de skulle forklare at det hadde gått så bra. Vi får håpe at lykken snur for SAS.